donderdag 10 november 2016

Tamme kastanjes.

Zo'n twee weken geleden hebben we op een zondag tamme kastanjes gezocht. Ze lagen zo voor het oprapen en met veel bij elkaar. In een half uurtje tijd hadden we een dikke 4 kilo bij elkaar. Thuis gekomen bleek dat toch wel veel te zijn. Eerst maar eens een aantal poffen in de oven. Heel simpel even kruislings insnijden, in de oven op 220 graden en na 10 minuten heb je heerlijke warme kastanjes. Je pelt ze zo uit hun jasje en smikkelen maar.

Maar er waren er toch nog wel steeds heel veel over. Gelukkig kwam er iemand wat afhalen bij ons die ze ook wel lustte. Dus die ook maar een kilootje mee gegeven. Ondanks dat hadden we nog steeds een flinke berg. Dus googlen op internet wat je er nog meer mee kunt doen. En wat blijkt, je kunt er erg veel van maken: soep, in een quiche, door de spruitjes, bij wild, door de puree. Er ging een wereld voor mij open qua kastanje recepten. Maar om nu alles in 1x te maken.......

Dus verder gegoogled en gevonden hoe je ze in de diepvries kunt doen via een leuke blog. Ik aan de slag met deze methode en na 1 1/2 uur had ik 450 gram kastanjes gepeld voor mijn recepten. Eigenlijk niks als je het zo ziet liggen. Dus het verhaal nog maar eens gelezen want ik deed vast iets fout dat ik zo weinig had. Blijkt dat je ze helemaal niet van het extra velletje hoef af te helpen als je ze in recepten gaat verwerken. En daar stond ik steeds zo lang op te pielen, dat kostte me dus zo veel tijd. De volgende lading ging een heel stuk sneller, dat begrijp je waarschijnlijk al.

Moraal van dit verhaal: eerst alles lezen voor je aan de slag gaat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten